Zamýšľate sa nad tým, že by ste podnikli SEO audit webu? Radi by ste však najprv mali predstavu, aké dáta vám vie priniesť? Nie je toho málo. Od základných hodnotiacich parametrov, cez analýzu a pozície kľúčových slov, konkurenciu, SEO metadáta Google až po rýchlosť webu, rôzne chyby a zlé presmerovania.
Zdroj foto: Pixabay.com
Hodnoty základných hodnotiacich parametrov webu
Konkrétne ide o DA (Domain Authority), PA (Page Authority), CF (Citation Flow), TF (Trust Flow). Zistí sa teda sila domény (DA), ktorej základom je portfólio spätných odkazov. Rovnako tak hodnotenie konkrétnych stránok (PA), čo môže byť užitočné pri testovaní marketingových stratégií. Skóre sa vo všetkých prípadoch pohybuje od 1 do 100. Ďalšie dva parametre (CF a TF) reprezentujú dôveryhodnosť a vplyvnosť vášho webu, ktoré závisia na kvalitnom obsahu, relevantných kľúčových slovách a spätných odkazoch. Na zistenie týchto hodnôt poslúžia nástroje ako Moz Rank či Majestic.
Pozície kľúčových slov
Najprv príde na rad analýza kľúčových slov, ktorá zistí relevantné vyhľadávané slová pre váš biznis a ich mesačný objem. Následne sa zoradia do tabuľky a kategorizujú. SEO nástroje ako napríklad Marketing Miner alebo AWR vygenerujú ich aktuálne pozície. Zistíte, na ktoré kľúčové slová sa už nachádzate na prvej strane v Google a tiež ktoré pre vás majú najväčší potenciál posunu z hľadiska pozície, mesačného objemu i konkurenčnosti. Ale dáta možno prinesú aj zistenie, že pri mnohých vyhľadávaných dopytoch je vaša stránka prepadnutá niekde ďaleko v útrobách Google. Nech už je akokoľvek, je teraz na SEO optimalizácii a správnej stratégii, aby ste z týchto dát niečo vyťažili.
Ako na tom ste v porovnaní s konkurenciou
SEO audit sa pozrie aj na to, ako obstojíte v porovnaní s najbližšou konkurenciou. Zistí vaše a ich pozície na najrelevantnejšie kľúčové slová, rovnako si posvieti aj na hodnotiace parametre webu ako sú DA, PA, TF, CF. Ideálne je zobraziť tieto porovnania v dvoch prehľadných tabuľkách.
Chýbajúce SEO meta dáta
Prostredníctvom šikovných SEO rozšírení (napríklad SEO Mignon alebo Detailed SEO Extension) sa veľmi ľahko zistí, že vašim stránkam chýbajú vyplnené dôležité SEO meta dáta. Prípadne sú vyplnené zle – prikrátke, pridlhé, nie je prítomné kľúčové slovo.
Patria sem meta title a meta description. Bez nich sa nezaobíde žiadna stránka ani článok, ktoré si želajú akú-takú budúcnosť v SEO a vyhľadávači Google. Ideálne, ak majú splnený požadovaný rozsah (meta title do 60 a meta description do 155 znakov) a zapracované jedno-dve relevantné kľúčové slovo alebo longtail.
Chyby na webe a zlé presmerovania
Dlhodobé i krátkodobé chyby, nezaindexované stránky a mnohé iné upozornenia ohľadom problémov s webom si viete monitorovať aj sami prostredníctvom Google Search Console. Konkrétne riešenia však často ponúka až použitie viacerých nástrojov, čo musíte často nechať na SEO špecialistu.
Na kontrolu presmerovaní URL sa dá použiť napríklad rozšírenie Redirect Path. Prezradí, kam vedú a nahlási tiež stavové kódy (301, 302, 404, 500). Nástroj Screaming Frog zase nájde všetky nefunkčné stránky a chyby servera prostredníctvom hromadného exportu, objaví tiež duplicity. Zobrazí aj adresy URL blokované robotmi.txt, meta robotmi alebo smernicami X-Robots-Tag (noindex, nofollow, canonical).
Aký rýchly / pomalý je váš web
Prieskumy Google ukazujú, že viac než polovica užívateľov nebude ochotná čakať na načítanie stránky, pokiaľ to potrvá vyše 3 sekúnd. Ak takéto čísla vykazujú aj tie vaše, niet sa čomu čudovať, že vám narastá bounce rate (miera okamžitých odchodov) a klesajú konverzie.
Keďže rýchlosť webu sa dnes stala jednou z najdôležitejších metrík Google, SEO špecialisti sa pri SEO audite webu na ňu prirodzene zameriavajú. Prostredníctvom nástrojov PageSpeed Insights či WebPagetest.org prinesú dáta o tom, ako si vaša stránka vedie pri načítavaní na desktopoch a na mobilných zariadeniach. Ale i detailnejšie informácie o tom, za aký čas sa načíta najdôležitejšia časť webu, dobu od vykonania akcie užívateľom na webe do reálneho vyhovenia požiadavke prehliadačom, či čas do prvej interakcie užívateľa s webstránkou.
V ideálnom prípade by ste potenciálnych zákazníkov nemali nechať čakať dlhšie ako jednu sekundu. SEO špecialisti vám prinesú odporúčania, ako na to.
Zišiel by sa aj vám SEO audit webu? Radi by ste si posvietili na to, ako ste na tom s kľúčovými slovami, hlavnými hodnotiacimi faktormi a ako obstojíte v porovnaní s konkurenciou? Obráťte sa na našich špecialistov prostredníctvom konzultácie zdarma. Spoločne sa dohodneme na ďalšom postupe.