kreslene postavicky na grafoch so zltym pozadim ozoberajuce cookies

Riziká zle nastavených cookies: Prichádzate o presné dáta v analytike, brzdíte si SEO a hrozí vám aj pokuta

Podceňovali ste doteraz súbory cookies? Aj ste už dávno zabudli, že ich máte na stránke a netušíte, či je formát správny a všetko funguje ako má? Vo vlastnom záujem radíme skontrolovať si ich. Táto povinná jazda vám môže zachrániť analytiku, platený i organický dosah a v neposlednom rade budget.

Zdroj foto: Pixabay.com

O čo ide pri cookies?

Pri prístupe na webovú lokalitu sa do počítača alebo mobilného zariadenia uloží malý textový dokument. Obsahuje informácie o aktivitách a preferenciách používateľa počas prehliadania. Napríklad prihlasovacie meno, jazyk, veľkosť písma, nastavenia webu, preferovaný obsah. Vďaka tomu sa ďalší raz vyhne procesu opätovného zadávania rovnakých údajov pri návštevách tých istých stránok.

Na aké účely sa používajú cookies?

  1. Overenie – cookies pomáhajú identifikovať používateľa a jeho osobné preferencie pri jeho prvej návšteve webovej stránky. To pomáha prispôsobovať napríklad obsah, grafické prvky alebo reklamy používateľom na mieru. 
  2. Súhlas – tieto súbory zisťujú súhlas používateľa s ich spracovaním na personalizáciu, marketingové a analytické účely. 
  3. Analýza – súbory cookie pomáhajú vyhodnocovať používanie webových stránok, využívanie služieb a ich výkon. Vďaka tomu je možné si na webe vylepšiť UI a UX dizajn (používateľskú skúsenosť, funkčnosť, užitočnosť i estetiku), čo prispieva aj k navýšeniu skóre na poli SEO.

Ako to funguje?

V spodnej časti stránky sa pri prvej návšteve používateľa zobrazí oznamovacia lišta, informujúca o tom, že stránky používajú cookies a na čo slúžia. Mala by obsahovať minimálne 3 tlačidlá (prijať všetko, odmietnuť všetko, vlastné nastavenia), plus odkaz na informácie o cookies.

Ak bude používateľ pokračovať v ich prezeraní a zároveň má v prehliadači povolené ukladanie cookies, považuje sa to za súhlas. Pri pokračovaní prehliadania notifikačná lišta automaticky zmizne. 

Ako to funguje v SEO a analytike?

Po príchode užívateľa na danú webstránku sa v jeho prehliadači uloží cookies s unikátnym ID. Na základe neho vie následne Google Analytics priradiť všetky nasledovné akcie danému návštevníkovi. Bez cookies by sa každá akcia javila ako keby ju vykonal unikátny užívateľ. 

Základné kategórie cookies 

  • Súbory cookies prvej strany – vytvárajú ich weby, ktoré navštívite. Ich doména je uvedená v paneli s adresou.
  • Súbory cookies tretích strán – vytvárané ďalšími webmi, ktoré sú vlastníkmi prvkov obsahu, zobrazujúceho sa na navštívenej webovej stránke (reklamy, obrázky).

Kategórie cookies podľa účelu

  1. Nevyhnutne potrebné súbory cookies – umožňujú normálne fungovanie webových stránok. Napríklad e-shopy ich používajú na zapamätanie si položiek v košíku, zatiaľ čo používateľ pokračuje v nákupe. Na tieto sa nevyžaduje získanie súhlasu.
  2. Preferenčné súbory cookies pamätajú si možnosti, ktoré si používatelia zvolili pri používaní webovej stránky, ako napríklad jazyk, región, užívateľské meno a heslo. To uľahčuje používateľom návrat na dané webové stránky. 
  3. Štatistické súbory cookies analyzujú správanie používateľov na webových stránkach, čas, aké podstránky navštívili, či akým spôsobom ich našli. Pomáhajú vylepšovať webovú stránku a zároveň sú nevyhnutné pre správne fungovanie Google Analytics. Bez nich len ťažko obdržíte presné dáta o tom, ako ste na tom s organickým dosahom, či tým plateným. O detailnejších informáciách ako počet prezretých stránok, opakované návštevy, či cesty konverzií môžete len snívať.
  4. Marketingové súbory cookies pomáhajú inzerentom poskytovať viac reklamy alebo tiež obmedziť počet zobrazení reklamy.

Vedeli ste?

Koncom roka 2021 schválil parlament novelu zákona o elektronických komunikáciách. Ide o Zákon č. 452/2021 Z. z., upravujúci využitie súborov cookies v súlade s európskou smernicou 2002/58/ES tzv. E-PRIVACY. Vyplýva z neho skutočnosť, že ak si nedáte cookies na svojom webe do súladu, hrozí vám pokuta až do výšky 10% z obratu za predchádzajúci účtovný rok.

Správne cookies po novom

Základnou zmenou je, že na súbory cookies (mimo tých funkčných) sa už bude nahliadať, ako na osobné údaje. Súhlas musí obsahovať všetky znaky stanovené v GDPR, a teda mal by:

  • mať účel, rozsah a dobu platnosti, 
  • byť slobodne daný,
  • mať možnosť byť opätovne daný, kedykoľvek odvolaný či udelený, čiže v rámci stránky by ste mali mať dostupnú sekciu, kde sa viete prekliknúť a cookies modifikovať.

Treba si plniť informačnú povinnosť aj o všetkých tretích stranách, ktorým sa osobné údaje posielajú. 

A čo sa týky vhodnej doby uchovávania, neodporúča sa dlhšie než 13 mesiacov.

 

Potrebujete pomôcť s vašou webstránkou, SEO, alebo by ste sa len radi posunuli vo výsledkoch vyhľadávania? Obráťte sa na našich špecialistov. Ideálne, ak na začiatok využijete konzultáciu zdarma. Posvietime si na vaše problémy a spoločne vymyslíme vhodný postup.

Predchádzajúci článok
TOP SEO trendy za rok 2022: Ktoré z týchto 4 ovplyvnilo aj váš online biznis?
Nasledujúci článok
SEO audit webu: Čo všetko prezradí?

Naposledy pridané články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.