SEO graf na ciernom pozadi

SEO kedysi a dnes: Čo sa zmenilo za 30 rokov?

Dnes už azda neexistuje nik, kto by aspoň niečo málo nezapočul o SEO. Azda niet jedinej stránky, ktorá by sa ním aspoň okrajovo nezapodievala. Pravdepodobne neexistuje žiaden online biznis, ktorý by sa bez nej zaobišiel… Optimalizácia webstránok a s ňou spojené kľúčové slová, aktivity ako linkbuilding či SEO články, sú tu s nami už niekoľko rokov. Čo sa počas nich najvýraznejšie zmenilo?

Zdroj foto: Unsplash.com

SEO kritériá a taktiky kedysi

Štart optimalizácie webových stránok siaha rovnako ďaleko ako vznik prvých vyhľadávačov. Do začiatku 90. rokov 20. storočia. No v počiatkoch išlo skôr o snahy, ako spopularizovať weby na internete. Vyhľadávače totiž vtedy nedokázali relevantný obsah vyhľadávať s takou presnosťou ako dnes. 

Po prvých katalógových vyhľadávačoch (Yahoo, Lycos, Infoseek) vznikol fulltextový vyhľadávač WebCrawler. Práve vtedy sa objavili prvé pokusy o jednoduchú optimalizáciu webstránok. Kto ju chcel úspešne presadiť na najlepšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania,  snažil sa ju naplniť dostatočným počtom kľúčových slov. No už vtedy sa vyskytovali rôzne podvodné techniky. Vyhľadávače na to zaregovali tak, že prestali ponúkať relevantné výsledky. 

Potom prišli na scénu neskorší zakladatelia Googlu. Tí predstavili BackRub. Ich indexovací vyhľadávač rozhodoval o poradí zobrazovaných výsledkov inak. Záležalo na počte spätných odkazov, smerujúcich na jednotlivé webové stránky. Svetlo sveta tak uzrel obľúbený linkbuilding. 

Ďalšie vyhľadávače začali poradie stránok zostavovať na základe algoritmov podľa on-page faktorov s rôznymi kritériami. V roku 1998 prišlo na poli SEO k najvýraznejšiemu zlomu. Študenti Larry Page a Sergey Brin založili Google, ktorý si veľmi rýchlo vydobyl povesť vyhľadávača s top relevantnými výsledkami. Vytvorili algoritmy, ktoré dokázali vyhľadávať želaný obsah omnoho presnejšie. Tie sa začali orientovať viac na off-page faktory, výsledky vyhľadávaní sa výrazne zmenili a samotná SEO optimalizácia začala byť oveľa náročnejšia.

S nástupom nového milénia prišiel Google s novým algoritmom – PageRank. Vychádzal nielen z počtu odkazov, ale aj z hodnotenia stránok s týmito odkazmi a z ďalších kritérií. SEO sa tak zameralo predovšetkým na získanie čo najvyššieho PageRanku. V roku 2003 update zvaný Florida „zatočil” so všetkými stránkami nezmyselne preplnenými kľúčovými slovami. Začal ich penalizovať. Ďalšie update v roku 2011 (Panda) sa zase zameral na  kvalitu obsahu stránok. O rok na to Penguin spustil boj proti nekvalitným odkazom.

SEO kritériá a taktiky dnes

Pri SEO optimalizácii sú v súčasnosti už rovnako dôležité on-page i off-page faktory. Aktivity pre obe treba preto zahrnúť do marketingového plánu, aby sa vaša stránka zaskvela na top pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania. Linkbuilding síce „fičí” stále, ale nie je to prioritne o ňom. Google dnes veľmi záleží na kvalite obsahu, takisto berie do úvahy aj celkový vzhľad a funkčnosť webových stránok, spadajúce pod UI a UX dizajn. No a za posledné roky nabrali na dôležitosti i faktory ako sú rýchlosť stránky a responzivita. Na nich totižto stojí veľké množstvo vašich (ne)uskutočnených konverzií. Pomalou stránkou a navyše neprispôsobenou mobilným zariadeniam sa v online biznise nikam nepohnete.

No a aby sme nevynechali ani nekalé taktiky, spomeňme obľúbené black hat SEO taktiky posledných rokov, ktoré sa páčia botom. Boom zažívali najmä rôzne link farmy ako siete navzájom na seba odkazujúcich webov. Využívali sa tiež duplicitný obsah, gateway pages (nerelevantné presmerovanie), či text viditeľný len pre vyhľadávače.

Hoci je tu SEO optimalizácia s nami už niekoľko rokov, ešte stále v nej nemáte úplne jasno? Tvoríte novú webstránku, alebo prerábate tú starú a zišlo by sa vám zapracovať aj kľúčové slová a povenovať sa všetkým tým ostatným SEO veciam? Obráťte sa na našich špecialistov prostredníctvom konzultácie zdarma. Spoločne vymyslíme postup a nakopneme váš online biznis.

Predchádzajúci článok
Vyhľadávajú si vás klienti cez nesprávne kľúčové slová? Preučte ich to v textoch i PPC reklamách
Nasledujúci článok
TOP SEO trendy za rok 2022: Ktoré z týchto 4 ovplyvnilo aj váš online biznis?

Naposledy pridané články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.